Sjalpläden, del 1

 
Det gröna och melerade garnet är det jag fick i julklapp av en väninna i Tyskland. Räcker inte riktigt till en större sjal, och dessutom ville jag ha något att rama in det med så jag köpte några nystan svart eskimo. Sedan var det det där med att räkna... Om varje nystan är cirka 50m, hur bred blir då en sjal som är 160cm lång? Och vadå cirka? Efter en stund lade jag ifrån mig miniräknaren och tänkte att vad tusan, jag tar tre svarta nystan, två gröna och ett melerat i handen och bara varpar så långt det räcker och skedar helt på måfå som jag tycker blir snyggt! Visst blir det trassligt på andra sidan skeden, men det är ett snällt garn och så kort varp att det inte är några problem.
Egentligen skulle jag vilja ha en 20/10-sked. Det här är en 30, och det blir för tätt, och sjalen blir för smal. Jag började mejla en bekant som väver, för att fråga om jag kunde få låna om hon hade, men kom sedan på att jag kan lämna en del tomrör. Det kan tillochmed bli en fin effekt, som förstärker det lite oregelbundna. Sedan tänkte jag mig stramalj i bindningen.
Å, vad jag har längtat efter att väva! Och imorgon är jag dessutom ledig, och kan sätta upp den här skönheten! Tjocka trådar innebär få trådar, så solvningen kommer att gå som en dans!
 

Kommentera här: