Purpursnäckor

Ni som följde min gamla blogg har redan sett en del av det som jag lägger ut nu, men jag gör det för att jag vill ha mina alster samlade i en enda blogg. Den förra kunde jag inte längre ladda upp foton på, och den var så uppblandad med annat så det här är min nystart.
 
Det här är den första väven jag satte upp på Wiks folkhögskola våren 2001. Vi började med växtfärgning, och det första temat var ull. Jag bodde nästan i färgeriet, och lekte av hjärtans lust med indigo och koschenill, överfärgningar och omknytningar. Jag satte upp en lång varp, och i den vävde jag en pläd:
som nu hänger på min sovrumsvägg:
 
 
Tekniken är tuskaft med dukagång, det vill säga, en mönstertrampa där jag kunde plocka in mönster i relief efter behag:
 
 
 
Och en väst:
 
 
 
Och två väskor. Den ena gav jag till min dåvarande pojkvän, den andra ligger här någonstans och ska fotograferas när jag hittar den.
 
Av provväven blev det en liten kortleksväska!
 
 
Så här såg en av garnhärvorna ut:
 

Kommentarer:

1 Ninni:

skriven

Som jag sagt redan så känns den översta väven som havet. Som lugnt, stilla, hav.

Kommentera här: