Linneklänning

Då och då säger någon "Åh, kan inte du väva en sådan åt mig?", och tänker sig kanske att betala några hundralappar för arbetet. Särskilt eldklänningen har jag fått anbud om. Bara färgningen tog två hela dagar, vad skulle det kosta i tid för en egenföretagare?
Nästa klänning jag skulle göra klockade jag varje moment på. Det blev en linneklänning i en gles korndräll, 16/2 i varpen och ett towgarn i inslaget. Lite väl gles, tyvärr, för det fastnar lätt trådar i utstickande grejer så jag använder den ytterst sällan. Nå - ska jag värdera mitt hantverk ordentligt, likt en rörmokare, och anta att jag har en egen firma då jag ska betala sociala avgifter och allt sådant, så får jag begära tusen kronor i timmen.
Så - någon som vill hosta upp sjuttio tusen för den här? För den summan kan jag faktiskt tänka mig att sälja den! Och då har jag inte ens räknat med materialkostnaden. Den femhundringen bjuder jag på.
 
Klänningen vävde jag till ett lajv, där jag spelade markfurstinnan Vanja Köldgrip.

 
 
 
 

Kommentera här: