Mossigt stentroll med blåbärsris - steg för steg!

Inför ett nattpass då jag skulle sitta vak så ville jag ha något för händer om det skulle bli en lugn natt. Först nålade jag ihop en grov kropp hemma:
 
som jag slängde in i tvättmaskinen för att få riktigt hård. Då blev det denna form:
Sedan roade jag mig med att ge timme-för-timme-uppdatering i facebookgruppen för skulptural filtnålning.
 
 
 
Grönt utanpå den grå kärnan för att få fram mossan senare, och ett grått lager ovanpå det gröna.
 
 
 
 
 
Nyckelpiga på näsan! Ögonen var INTE lätta att göra kan jag säga!
 
 
Mer färg behövdes, och jag hade visualiserat ett blåbärsris i famnen. Jag testade lite nya grepp, och rullade stammarna med trälim för att få dem tillräckligt hårda.
 
 
Efter februari månads trädmonster så var jag rätt less på löv, men det behövdes ju förstås till ett blåbärsris.
 
Blåbären gjorde jag ungefär som snöbollarna till snölyktan, men rullade dem mycket hårdare.
 
 
 
Eftersom stammarna var limmade, så gick det inte att nåla fast blad och bär. Det fick bli superlim. Kändes som fusk, men resultatet blev oväntat bra!
 
 
Nu kunde man ju tro att trollet var klart, men det skulle ju bli ett mosstroll! Fram med den inverterade filtnålen igen!
 
 
 
Till sist, lite vanlig filtnålning runt ögon ocn händer och nyckelpiga för att accentuera dem. Fötterna skulle dock inte vara mossiga.
 
 
 
 
 
 För att visa hur själva mossningen gick till, så spelade jag in en kort film på engelska:
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: