Drakhalsband

En väninna undrade om jag kunde göra en drake åt hennes dotter som fyller år i sommar. Gärna i turkos/blått. Jag tycker inte om turkos, så det tog mig ett tag att göra den helt enkelt för att det inte var roligt, men jag är ändå nöjd med resultatet!
Jag provade att lägga Angelina-guldfibrer på dessa också, men det såg bara plastigt och hemskt ut och vingarna blev alldeles för fluffiga när jag försökte arbeta in fibrerna med nålen, så jag tog helt enkelt bort guldet. Man KAN få vingarna ordentligt styva genom att tova/nåla dem riktigt hårda, men jag ville testa om jag kunde behålla vingarnas skirhet men ändå få dem hårda genom att dränka dem i en lösning av trälim och vatten och sedan låta det torka.
Det doftade fortfarande ull och såpa efter att det torkat, och jag fick den effekt jag ville ha! Ett skosnöre i rätt nyans var pricken över i. Vad mottagaren tycker återstår att se, hon fyller inte förrän i augusti.
 
 

Kommentera här: