Klänning 3

Det var ju något som saknades på bården, och det var gyllenbruna frön samt en rad till med bruna vanliga kedjestygn. 
Fröna broderades i soldattorpträdgården, medan min dotter skrattade, skuttade och matade fåren i solskenet. Två timmar tog det att göra franska knutar med gyllengarnet.
Kedjeraden började jag göra på lekplatsen samma kväll, när sonens kompis ringde och frågade om han ville komma ut. En ljuvlig kväll! Den gjordes klar igår, när jag hade gott om tid att brodera när chefen var på konferens hela dagen. Jag gjorde då även en flätad kedjesömskant runt halsen. 
 
 
På tågresan hem från jobbet gjorde jag trädstammens kontur lite tjockare, med flätad kedjesöm - som jag i samråd med andra handarbetare döpt heavy chain stitch till - med fyrdubbel tråd.
 
Så här ser den ut just nu:
 

Kommentera här: