Klänning del 1


 
 
 
 
 
 
 
Till ett levande rollspel som skulle gått av stapeln våren 2012 sydde jag denna klänning i färdigköpt linnekypert, vävde flera meter brickband och sydde fast , broderade upp fållen och broderade en stor Gklav eftersom jag skulle spela en Brageprästinna.
Lajvet blev uppskjutet på obestämd tid, och klänningen har aldrig använts. Något med den har känts lite sorgligt. Snittet. Färgen. Slarvigheten i utförandet. Så, i broderiabstinensen efter de överlämnade hantverksutbytesprojekten, bestämde jag mig för att pigga upp den här "gamla trasan" och göra ett evighetsprojekt åt mig själv. Jag har lite lösa planer för den, himmel upptill, jord nertill, sol... Men en hel del improvisation blir det också!
Klänningen kommer bli lite av en dagbok också, då vissa partier är förknippade med var och när jag gjorde dem.
Jag började med det tråkigaste, att sprätta bort det jag inte ville ha kvar, och att preliminärkanta halslinningen. Det mesta av det gjordes i stekande sol på balkongen.
 
 
Sedan behövde fållen fästas. 
 
De bruna stygnen lärde jag mig på balkongen hos en polare efter lite grillning, "closed Cretan stitch" heter det i broderibibeln som jag samma kväll beställde ett exemplar av och som jag kunde hämta ut idag. Snärjd kråkspark eller snärjd kretasöm på svenska. De svarta är "heavy chain stitch", och broderades under resan till Finland första helgen i juni. Vi försöker forska i vad de heter på svenska, utan framgång än så länge.
 De kretenska stygnen illustrerar rötter, men det kändes lite tomt så det behövdes frön i jorden i form av små franska knutar.
 
Fortsättning följer!
 
 
 

Kommentera här: