Helenas mattor

Att sälja mina vävar är något jag sällan ens funderar på, men däremot tycker jag att det är väldigt roligt att väva åt vänner mot att de står för materialkostnaden! Min väninna Helena har ett fint gammalt torp i Blekinge, och till det har jag vävt två trasmattor i Blekinges färger vitt, rosa och ljusblått. Rosa är inte min favoritfärg, men just den här nyansen kändes så jordgubbsglassig och passade fint med de andra, så det var ändå väldigt roligt!

Ofta sätter man/jag upp en ganska lång mattvarp och gör flera mattor i den. De här mattorna är fortsättningen på föregående inlägg och den första är vävd i samma teknik, en solvad taqueté. Det innebär att den är ganska tjock, då det är flera lager i den.
 
 
 
Även här höll jag mig till en Plan och ett regelbundet mönster, men när den var färdig fanns det varp till en matta till som jag lekte lite mer i! De mönstrade ränderna har stränggarn som inslag, tror att jag försökte mig på någon missslyckad - men snygg - variant av rosengång. Traspartierna är vanlig tuskaft.
 
 
 
Sonen hjälpte mig!

Kommentera här: