Kukkoladräll

Jag började väva på Vuxenskolans kvällskurs, mitt i Uppsala, i januari 1999. Under julen hade nämligen min väninna Charlotte, som omnämns här och var i denna blogg, lärt mig att väva med brickor, och den natten kunde jag inte sova utan alla tankar och idéer snurrade på för fullt i huvudet. Innan dess hade jag knappt ens rört vid en vävstol och hade ingen aning om hur den fungerade, men jag kastade mig på telefonen efter nyår och hade turen att få den sista platsen på den här kvällskursen. Min allra första väv blev en enkel rana, men redan vid andra uppsättningen kröp önskan om att skapa bruksföremål fram. Jag ville väva ett tyg att sy en väska till min nybyggda harpa av! 
Utan att veta något om tekniker, så bläddrade jag i pärmar och fastnade för det här mönstret. Läraren hjälpte mig att välja material och räkna ut vilken täthet jag borde ha för att göra ett hållbart tyg. Varpen var i cottolin, inslaget i lin, och den här drällvarianten vävdes med fyra skaft och fem trampor och var väldigt rolig vill jag minnas trots att jag inte "lekte" under skapandet utan höll mig helt och hållet till ordningen.
 
 
Till kanterna och som remmar köpte jag sadelgjordsband.
 
 
 
När jag hade tillräckligt med tyg till en väska, så inverterade jag färgerna och vävde en liten snutt som jag sydde en flöjtväska av. Bandet till den vävde jag med sexhålsbrickor.
 
 
 
Väskan fungerar även utmärkt att ha prylar i när jag åker på lajv, även utan harpan. Den sväljer mycket!

Kommentera här: