Luft

En av de fyra gemensamma vävar vi skulle göra på Väddö var på temat luft. Meningen var att vi skulle skissa ordentligt, men att skissa är sällan en del i min skapandeprocess. Jag får en tanke i huvudet, och det enda jag behöver skriva ner är själva vävnotan. Att skissa något jag redan har i mig, det är som att behöva tvingas att slå upp ord för ord i ett lexikon när jag redan vet hur jag ska säga något. Jag finner sällan något nöje i det, det ger ingen inspiration alls utan snarare förtar skaparglädjen. Om jag skissar på något, så är idén redan förbrukad. Inte alltid, men oftast.
Så jag hämtade genast mitt underbara bouclégarn i siden och ull, syntetfärgade det med flamteknik, och satte upp en stramalj. Tyvärr hade jag inte så mycket material, jag skulle vilja göra en hel sjal i det här garnet, men det räcker gott och väl till en halsduk som värmer gott trots att den är så gles. Det får bli någon gång när jag Blir Rik, för det är ett ruskigt dyrt garn! Jag köpte det på vävmässan i Norrköping, dit vi åkte på studiebesök med klassen det läsåret.
 
 

Kommentera här: