Min första väv på Väddö

Läsåret 2002-2003 gick jag textilt konsthantverk på Väddö Folkhögskola. Första tiden gick åt till lärakännatrams, växtfärgning och lite allmänt, innan vi kom igång på allvar med vävningen. Läraren förklarade att hon tänkt sig att vi skulle sätta upp fyra vävar under det läsåret.
Fyra?
Hur tänkte hon nu, undrade jag. Under dessa dagar hade jag redan satt upp och klippt ner min första väv, en som jag slängde ihop på en enda dag medan jag väntade på att få sätta igång på allvar. Jag hade hittat ett helt underbart tjockt mjukt garn, som gott och väl fyllde upp två trådar per centimeter och alltså gick flygande fort att väva. Tre filtar i den typen av garn blev det, en till mig och två till vänner som betalade materialet mot att jag fick nöjet att väva. Tyvärr blev det ganska tufsigt fort, så jag använder inte min pläd så ofta, men fin är den:
 
 
 

Kommentera här: