Ninnis linväska i stramalj

Sommaren 2008 gick jag en fantastiskt rolig kurs i skaftväxling på Gamleby Folkhögskola, ledd av Gisela von Weisz. Vi satte upp en samling smala provvävar i olika material, och efter kursen lottades restvarparna ut bland deltagarna. Jag hade turen att få byta till mig det jag vann mot det jag ville ha, en smal fläta med linnemattvarp! Den har legat i mina gömmor sedan dess, utan att jag egentligen vetat vad jag ska göra med den, men i samband med detta inspirerande hantverksutbyte kom jag på att jag skulle kunna sy ihop väven på mitten och göra en liten väska av den, lagom till en bok eller mindre skissblock.
När vävstolen ändå var förberedd för stramalj, så vävde jag även denna i det.
 
 
 
Pådragen...
 

Solvad...
 
 
Skedning pågår...
 
 
Framknuten...
 
 
Och igångsatt! Dubbelt inslag av ett väldigt gammalt och skört lintowgarn.
 
 
Voila! Ihopsydd på mitten, för hand med lintowgarnet.
Närbild
 
Baksida.
Mot slutet lekte jag lite med andra inslag, och det fick bli till ett litet medföljande pennfodral!
 
 
 
 
 

Kommentarer:

1 Ninni:

skriven

Den är jättefin och en skissbok passar perfekt i den!

Kommentera här: