Jeansåtervinning

Det här är en jeansrock som jag köpte på högstadiet och var väldigt förtjust i, såpass att jag nötte den bortom rimlig lagning. Den förvandlades till en större shoppingbag, med en ficka att lägga inköpslista eller annat smått i, och en rejäl rem som inte skär in i axeln.
 
 
 
Hösten 2017 skulle maken och jag flyga till London på tu man hand, och hade på ditvägen bokat enbart handbagage-biljett. Jag kollade upp vilka mått som gällde, och sydde en weekendbag av hans sönderslitna jeans. Mycket enkelt - jag klippte av strax ovanför grenen så att jag hade ett sammanhängande runt stycke, och sydde dit en oval botten. Framfickan blev perfekt till en vattenflaska! En av bakfickorna satte jag en dragkedja på efter att jag tog bilderna, för att förvara småsaker i som riskerade att falla ur annars. Remmen kommer från någon sådan där gratisväska som hade gått sönder.
 
 
Dotterns ryggsäck nöttes sönder efter ganska många skolår, och då sydde jag en "postväska" av jeansbenen som blev kvar från weekendbagen. Borde ha gjort den aningens större, men den funkar ganska bra. Den fick en tryckknapp också, den är inte med på bilden ser jag. Remmen är vävd på en liten stickram. Träknapparna hade jag fått av någon brevvän.
 
 

Kommentera här: