Marsutmaning 2018 - nyfiket grönt plantmonster

Utmaningsorden i mars var "green, curious, plant, monster" där monster vann med planta som god tvåa. Flera av oss tyckte att det var en rolig idé att kombinera alla fyra orden!
Jag ville leka med flera idéer. Dels att bädda in en bit sandelträ i figuren för att se om doften tog sig igenom:
 
 
dels testa den nya nålvarianten som jag fått tips om i gruppen - den inverterade filtnålen! Med en vanlig filtnål skjuter man in ullfibrerna, men med en inverterad så är hullingarna riktade åt andra hållet så att fibrerna istället dras ut. Över det grå kärnlagret virade jag ett lager grönt:
 
och den bruna barken ovanpå det:
 
 
Så blev det extremiteter:
 
 
Sedan kom det roligaste! Att med den inverterade filtnålen dra fram mossa, dvs det grå och gröna som ligger innanför den bruna barken!
 
Inte lika roligt var att göra alla löv...Först gjorde jag en massa småtussar av olika gröna nyanser och nålade ihop dem.
 
Sedan plattade jag till dem ännu mer genom att gnugga i handen med vatten och tvål, och höll på att nöta sönder handflatan. Men de blev ändå inte tillräckligt platta i mitt tycke, så jag strök dem. Över sjuttio små löv är det.
 
Att fästa löven tog sin lilla stund också.
 
 
Det tog många, många timmar att göra det här trädet, men det doftar svagt och ljuvligt av sandelträ och är den figur som hittills rönt störst uppskattning i sociala medier!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera här: