Hantverksutbyte

För några år sedan kom jag för första gången i kontakt med ett sorts presentutbyte på facebook. Konceptet var sådant att man på sin status utlovade något handgjort till de fem första som kommenterade statusen, förutsatt att dessa fem själva lade upp samma erbjudande på sin status. Det kunde vara en påse bullar, något stickat, broderat, täljt, skrivet... vadsomhelst som skapats av egen kraft. Nackdelen med det systemet var för det första att det inte nödvändigtvis behövde bli ett ömsesidigt utbyte, eftersom den som kommenterade mitt inlägg kanske redan hade fem som kommenterade sitt eget, och alltså var den listan full. Och för det andra att de som utlovade presenter inte höll det.
Därför bestämde jag mig för att skapa en annan form av utbyte, där jag gör en ömsesidig överenskommelse med de facebookvänner som vill, där vi skapar något åt varandra. Det här har växt lite, så att fler dragits med, och vi skapade en egen grupp för det, där vi kan lägga ut foton och prata lite kring detta. Det är väldigt roligt att diskutera med andra, lite hemligt, om vad man skall ge den eller den. Få tips och påhejning.
De två nedanstående bilderna kommer från tidigare utbyten, som var ömsesidiga, något jag alltså tyckte var roligare.
 
 
Den här brödpåsen sydde jag åt en väninna som tycker om att baka surdegsbröd, den är vändbar och foto på insidan kommer så småningom. I utbyte fick jag ett bröd!
 
Och den här vävde jag åt en annan väninna, jag tänkte att den kunde passa att ha vid sängen som matta men hon tyckte att det var en perfekt dyna till balkongstolen och det fungerar ju också utmärkt. Det är en sorts taqueté, vävd i samma varp och med samma lilla dragrustning som Signes och Elsas filtar. I utbyte fick jag en jättefin handväska.
 
 
 
 

Kommentera här: